Cevapla 
 
Değerlendir:
  • 1 Oy - 5 Yüzde
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bireysel Emeklilik caiz mi?
Yazar Mesaj
CANCAN Çevrimdışı
Aktif Üye
**

Mesajlar: 698
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 374
Mesaj: #1
Bireysel Emeklilik caiz mi?
Televizyonlarda reklamlarda teşvik edilmeye başlandı bireysel emeklilik.


Özel emeklilik, bireysel emeklilik sitemleri caiz midir?
Soru
Özel emeklilik sistemleri var bunlar caiz mi. Sigortalı işçi veya emekli sandığına bağlı memur gibi değil bildiğim kadarıyla 5 yıl 10 yıl vb para yatırılıyor veya başkatürlü nasıl oluyorsa bi şekilde emekli olunuyor sonra süre bitince emekli maaşı alınıyor bu emeklilik caiz midir?


Cevap
Değerli Kardeşimiz;



Bireysel emeklilik sistemleri kar payı özelliğini taşıyor ve faiz olarak değil de ortaklık olarak veya kardan pay olarak kabul ediliyorsa bunda bir mahzur yoktur. Fakat bireysel emeklilik, tamamıyla faiz olarak karşımıza çıkmaktadır. Çünkü, Bir kimse faiz almak gayesiyle parasını devlete veya başkasına verir, sonra ilaveli olarak alırsa malûm olduğu gibi faiz sayılır. Faiz alan kişiler ise mesuldür.

Birikimli hayat sigortası ve bireysel emeklilik sisteminde (BES); katılımcı fertlerin, en az 10 yıl olmak üzere, umumiyetle 30-35 yıllık periyotlarla ödedikleri primler çeşitli fonlarda değerlendirilir. Buna karşılık, belli süreyi dolduran (en az 25 yıl) üyelere maaş bağlanır. Kamu güvenlik kuruluşlarında olduğu gibi, sağlık hizmeti vs gibi sosyal yardımlar söz konusu değildir. İştirakçilerden alınan primlerle sermayeleşen fonlar, bu parayı çoğunlukla yerli-yabancı faizli enstrümanlarda değerlendirir. Üyelerden giriş aidatı, yönetim gideri adı altında oldukça yüksek meblağlar tahsil edilir. Bu şirketlerin muazzam kârlara ve cesâmete ulaşması en az üyelerini düşündükleri kadar kendilerini de kolladıklarının kanıtı olsa gerektir. Uluslararası finans kapital deyimiyle anılan dev fonların önemli bölümü emeklilik fonlarından meydana gelir.

Bu açıklamalarımız ışığında, faiz konusunda hassas bir Müslümanın özel emeklilik şirketlerinden uzak durması, bizce normal bir davranıştır.

Not: Bireysel Emeklilikle ilgili olarak, Katılım Bankalarının uygulamaları konusunda Prof. Dr. Hayrettin Karaman'a sorulan bir soru ve o soruya verdiği cevap şöyledir:

Şimdiye kadar ülkemizde bireysel emeklilik ya bir çeşit hayat sigortası şeklinde yaplıyordu veya içinde İslam'a göre meşru/caiz/helal olmayan işlem ve gelirlerin de bulunduğu yatırım fonlarına yatırım yapmak suretiyle gerçekleşiyordu ve bu sebeple biz de "bireysel emeklilik caiz değildir" demiştik.

Şimdi katılım bankaları, içinde haram olan hiçbir işlemin ve gelirin bulunmadığı yatırım fonları aracılığı ile bir çeşit bireysel emeklilik kapısını açmış bulunuyorlar.

Tarafıma gönderilen bilgi notu şudur:

"Bireysel Emeklilik Sistemi ile aslında düzenli gelire sahip olan insanların sağlıklarının ve gençliklerinin yerinde olduğu dönemlerde daha iyi gelir elde edebiliyor olmasına dayalı olarak, emeklilik yıllarında, emeklilik maaşında yaşanan kesintilere dayalı olarak hayat standardında bir değişiklik gündeme gelmeden emeklilik öncesindeki gelir ve yaşam standartını devam ettirebilmesine imkan tanımak adına oluşturulmuş, uzun vadeli yatırım imkanıdır. Örnek, sistem özü itibariyle 10 yıl vadeye dayalı olup, müşteri (süre sonunda) dilerse emekli gibi düzenli maaş alabilir, dilerse tek seferde biriken parasını "varsa" kârıyla birklikte tahsil eder. Ortada sigortadan bahsedebileceğimiz herhangi bir şey söz konusu değildir, özü itibariyle uzun vadeli tasarruf ve yatırım amacı vardır. Ancak lehdarın vefat etmesi halinde, lehdar tarafından önceden belirlediği kişiye (yoksa varislerine) fonda biriken anaparası ve "varsa" kârının ödenmesi (zarar varsa anaparadan mahsup edilir) garanti edilmektedir.

"Burada fon yönetimi mevzu bahis olup, müşterinin aylık ödeyeceği tasarruflarla kurulmuş fonda eskiden hazine bonosu bulundurma zorunluluğu vardı. Yeni mevzuat bu zorunluluğu kaldırmış olup, fonun tamamı kıymetli maden ile (KuveytTürk'ün altın hesabı gibi), İMKB'deki hisse senetleri ile (islami endekse uygun ürünlerle), Gelire Endeksli Senetlerle veya bu üç ürünün karmasından oluşabileceği gibi fonun % 10'unu geçmeyecek şekilde katılım havuzlarında değerlendirilmesine de imkan tanımaktadır. Kısaca hazine bonusu ve repo zorunluluğu ortadan kalktığı için katılım bankaları olarak faize duyarlı müşterilerimize bu ürünü faizsiz bankacılık ilkeleri dahilinde sunma arzusundayız.

Bu üründen yararlanacak müşterilerimize anapara ve getiri garantisi verilmemekte olup, yukarıdaki ürünlerden gelire endeksli senetler hariç tamamı risk içerebiliğinden zarar da sözkonusu olabilir. Bankamızın hizmet alacağı yatırım firması da yukarıda ifade ettiğimiz ürünlere yatırım yaparak fonun varlığını devam ettirecektir. Bunun karşılığında fonun kârı ve zararı fon içindeki müşterilere ait olup, gerek bankamız gerekse yatırım firması fon yönetimi, takibi, raporlanması ve diğer oprasyonel işlemler ve giderleri karşılamak için müşteriden hizmet ücreti alacaktır."

Yukarıda verilen bilgiye göre faizden uzak kalarak yatırım yapmak veya ileride emekli maaşı gibi meşru bir aylık gelire kavuşmak isteyenler, katılım bankalarında başlatılan bu "helal kazanç fonlarına" yatırım yapabilirler. Süre sonunda elde edilecek kâr ve ana para yatırımcıya aylık olarak da ödenebileceği için bu yatırım "meşru bir bireysel emeklilik" işini görmektedir.

Katılım bankalarının bu işteki rolü ve kazancı iki şekilde olabilir:

1. Yukarıda söylendiği gibi hizmet ücreti alabilirler.

2. Fona yatırım yapmak isteyen müşterilerle mudarebe şirketi ilşkisi kurarlar, işi yürütürler ve kârdan pay alırlar.



Alıntı

En karanlık an, şafaktan az öncedir.
(Bu Mesaj 11-11-2010 01:16:03 AM değiştirilmiştir. Değiştiren : CANCAN.)
11-11-2010 01:14:54 AM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
müslümanvarlık Çevrimdışı
Aktif Üye
**

Mesajlar: 575
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 218
Mesaj: #2
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
bence kafa karıştırıcı..

İslam'ın ilerlemesini sakin ve teslimiyetçi kimseler değil, cesur ve isyankâr ruhlu kimseler gerçekleştirecektir...Aliya İzzetbegoviç
01-30-2013 14:51:13 PM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
molla kasım Çevrimdışı
Deneyimli Üye
***

Mesajlar: 1,762
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 616
Mesaj: #3
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
geleneksel anlayışların ve zihniyetin günden güne aşındığı bir dünyada kişinin ihtiyarlık döneminde rahat edebilmesi için emekli olması gerekir. modern dönemden önce çocuklar yaşlılık döneminde sigorta vazifesi görüyordu. bugün çocuk sayısının azlığı, bencilliğin ve tüketimin artması gibi nedenlerden sigortalı olmak gerekir. zeyd ve amr isimlerinin geçtiği fetvalarla da bu sorun çözülmez.
amin maalouf'un doğu'dan uzakta romanında müslüman bir bayan karaktere şunları söyletir: "ben, bugün dinin her yere sokulmasına ve her şeyin onunla gerekçelendirilmesine öfkeleniyorum. böyle giyiniyorum, çünkü dinim böyle istiyor. şunu veya bunun yiyorum, çünkü dinim böyle istiyor. (...) dini her işe karıştırıyorlar ve ona hizmet ettiklerini sanırken aslında kendi ihtirasları veya kendi delice hevesleri için dini kullanıyorlar.
din elbette önemli, ama aileden, arkadaşlıktan, sadaketten daha önemli değil. ahlakın yerine dini geçiren insanların sayısı durmadan artıyor. sana caiz olandan ve olmayandan, mubahtan ve mekruhtan söz edip sözlerini alıntılarla destekliyorlar. bence neyin dürüstlüğe veya adaba uygun olduğuyla uğraşsalar daha iyi ederler. bir dinleri olduğu için ahlaka ihtiyaçları kalmamış gibi davranıyorlar." (s. 241-242)
adam çok doğru söylüyor ve bir paragraf sonrasında da aynı karakter şöyle bir kehanette bulunuyor: "bir gün insanlar hayatlarını fazlasıyla işgal eden dinden bıkacaklar ve kötülerin yanına iyileri de katarak her şeyi inkâr edecekler."
(Bu Mesaj 01-31-2013 02:10:18 AM değiştirilmiştir. Değiştiren : molla kasım.)
01-31-2013 00:20:30 AM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
gurbet Çevrimdışı
Aktif Üye
**

Mesajlar: 615
Üyelik Tarihi: Sep 2009
Rep Puanı: 346
Mesaj: #4
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
(01-31-2013 00:20:30 AM)molla kasım Yazılan: Linkleri Görebilmeniz İçin Üye Olmanız Gerekiyor. Üye Olabilmek İçin Lütfen Buraya Tıklayınız."ben, bugün dinin her yere sokulmasına ve her şeyin onunla gerekçelendirilmesine öfkeleniyorum. böyle giyiniyorum, çünkü dinim böyle istiyor. şunu veya bunun yiyorum, çünkü dinim böyle istiyor. (...) dini her işe karıştırıyorlar ve ona hizmet ettiklerini sanırken aslında kendi ihtirasları veya kendi delice hevesleri için dini kullanıyorlar.

[undefined=undefined]din elbette önemli, ama aileden, arkadaşlıktan, sadaketten daha önemli değil. [/undefined]
din güzel ahlaktır
allahın ayetlerini semeni kalille satmayın ayetleri aynı şeyi söylemiyormu
laf müslümanlığı meselesi ..ülfet yani yahudi milletini helak ettiren
din güzel ahlaktr ama imtihandır da
sanki din aile düşmanlığı sadakat,arkadaşlık düşmanlığı yapıyormuş gibi anlam da çıkıyor...en uzak yerdeki hasta ziyaretine,düğüne asker ziyaretine,cenazeye giden çevremi düşündükçe yanlış geliyor bana
dinin tamda kendisi bu zaten sadakat aile arkadaşlık noktası yani
şurda haklı içkiden domuzdan tiksindiğimiz kadar gıybetten neden tiksinmiyoruz mesela
01-31-2013 12:30:32 PM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
molla kasım Çevrimdışı
Deneyimli Üye
***

Mesajlar: 1,762
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 616
Mesaj: #5
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
(01-31-2013 12:30:32 PM)gurbet Yazılan: Linkleri Görebilmeniz İçin Üye Olmanız Gerekiyor. Üye Olabilmek İçin Lütfen Buraya Tıklayınız.sanki din aile düşmanlığı sadakat, arkadaşlık düşmanlığı yapıyormuş gibi anlam da çıkıyor... en uzak yerdeki hasta ziyaretine,düğüne asker ziyaretine, cenazeye giden çevremi düşündükçe yanlış geliyor bana
dinin tamda kendisi bu zaten sadakat aile arkadaşlık noktası yani
şurda haklı içkiden domuzdan tiksindiğimiz kadar gıybetten neden tiksinmiyoruz mesela
bunları söyleyen karakter, hıristiyan olan arkadaşları hiçbir izaha gerek duşmadan manastıra gidip keşiş olmaya karar veriyor. bu bağlamda değerlendirilirse sizin dediğiniz "domuzdan tiksindiğimiz kadar neden gıybetten tiksinmiyoruz".
benim alıntıladığım yerdeki en vurucu cümle –bana göre– "sana caiz olandan ve olmayandan, mubahtan ve mekruhtan söz edip sözlerini alıntılarla destekliyorlar. bence neyin dürüstlüğe veya adaba uygun olduğuyla uğraşsalar daha iyi ederler. bir dinleri olduğu için ahlaka ihtiyaçları kalmamış gibi davranıyorlar."
01-31-2013 22:31:21 PM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
ayşe betül Çevrimdışı
Dindersiforum Üye
*

Mesajlar: 209
Üyelik Tarihi: Dec 2009
Rep Puanı: 241
Mesaj: #6
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
Bir şekilde bir ucu bizim isteğimizle bankaya dokunan hiçbir şey caiz değildir bence. Faiz haramdır çünkü. Hüküm ortada...
02-02-2013 00:49:53 AM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
canali Çevrimdışı
Aktif Üye
**

Mesajlar: 397
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 301
Mesaj: #7
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
din fıkıhtan ibaret değildir.....ancak hayatımızı devam ettirirken özellikle fıkhi konular haramlar helaller ve diğer nitelemeler gündeme gelmekte ve davarnışlarımızı belli sınırlarda tutmamız konusunda bize tabiri caiz ise yolun şeritlerini göstermektedir.
kar zarar ortaklığı şeklinde birikimleri değerlendiren şirketler araştırılarak yapılabileceğini hayrettin karaman hoca açıklamış.ülkemizde ömrünü fıkıh konusuna adamış bir insan.şahsım adına ben böyle bir şey düşünsem hayrettin hocanın beyanına güvenerek yapardım.

imzam neyin yoh gardaş Big GrinBig Grin
(Bu Mesaj 02-03-2013 00:41:44 AM değiştirilmiştir. Değiştiren : canali.)
02-03-2013 00:40:40 AM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
gurbet Çevrimdışı
Aktif Üye
**

Mesajlar: 615
Üyelik Tarihi: Sep 2009
Rep Puanı: 346
Mesaj: #8
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
(02-02-2013 00:49:53 AM)ayşe betül Yazılan: Linkleri Görebilmeniz İçin Üye Olmanız Gerekiyor. Üye Olabilmek İçin Lütfen Buraya Tıklayınız.Bir şekilde bir ucu bizim isteğimizle bankaya dokunan hiçbir şey caiz değildir bence. Faiz haramdır çünkü. Hüküm ortada...

hayat ,tabiat boşluk kabül etmez
devlet garantisi olmadan bu tür hiç bir faaliyete izin yok
dindar vatandaş ne yapacak o zaman
faiz helal diyen de yok (en azından kahir ekseriyetle)
o zaman ya el altından bu kar zarar ortaklığı olacak ki süistimalleri kombassan vs gördük
özel finasta da süistimalleri gördük ihlas finans gibi
özelşirketlere ortaklık gibi alternatiflerin yolu basit vatandaşa çok da açık değil
dini hassasiyetleri olan vatandaş günaha girmeden, faizi yemeden kar zarar ortaklığı olacak şekilde ne yapacak??
ya bir alternatif sunarsınız
yada kapitalizmin emeksiz bankacılık sistemine kar almadan yardım edersiniz, ekmeğine yağ sürersiniz
yağ sürme ve faiz sistemini yaşatma bence kişisel faiz yemekten katmerlisidir
hayatın mevcut gerçekleri içinde alternatifsiz olamazsınız
ayaklarınız havada kalır

canali hocam siz hayreddin hocaya göre hareket etmekle diyelimki fetvası isabetsiz olsa ötelerde paçayı kutarırmısınız..allah katında mazur sayılırmısınız
hani bu fakir de siz gibi düşünüyor ama ben de merak ediyorum ..acabalarla
02-03-2013 16:42:00 PM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
canali Çevrimdışı
Aktif Üye
**

Mesajlar: 397
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 301
Mesaj: #9
RE: Bireysel Emeklilik caiz mi?
gurbet hocam allah cc ın bizi sorumlu tutacağı güç yetirebildiklerimizdir.ben şahsen bu konuda nihai hükmü vermeye güç yetiremiyorum.bu durumda işin bir başka boyutu gündeme geliyor.bilmiyorsanız zikir ehline (bilenlere )sorun buyuruyor allah cc.o halde bilen olarak işin ehli olarak hayrettin hocaya soruyor ve onunla amel ediyoruz.
aslında hocam bizim sanki şöyle bir beklentimiz var:allah cc ın sistemi insanların sistemine benzemez .o apayrıdır beşeri tecrübelerden farklıdır ve hiç bir beşerin akledemeyeceği hükümleri allah cc koyar ve paket program olarak bize sunar, sunmuştur.yok böyle birşey hocam hz peygamber dönemindede uygulanan sistem cahiliye araplarının kullandığı sistem idi.farkı şu ki hz peygamber o gün yaşanan hayatın düzenini sağlayan kurallardan islamın amacına hedefine ilkelerine uygun olanları alıp kullandı.uymayanları ise kaldırdı.günümüzdede beşeri tecrübeden islamın amaç hedef prensip ve ilkelerine uygun olanları alıp kullanacağız.şu kadar varki o gün bir şeyin bu amaç hedef ilke ve prensiplere uygun olup olmadığına hz peygamber sav karar veriyordu hata ederse uyarılıyordu düzeltiliyordu.bu gün bu işi kitaba ve sünnete yani kitap ve sünnetin bizi ulaştırmayı hedeflediği yaşam şekline dünya görüşüne bizi ulaştıracak ilke hedef prensiplere uygun olup olmadığına (kitaptaki yerine -dindeki yerine)alimler karar verecek.
peki verilen karar yüzde yüz doğrumudur orasını allah bilir.neticede kitap ve sünnette olmayan mevzularda reyimiz gündeme geliyor.rey olan konularda hata herzaman söz konusudur.o halde bir fetvaya göre hareket edeceğiz ama en doğrus budur diye emin olamadığımız için her zaman daha doğrusu varmıdır arayışta olmayada devam edeceğiz.
kitap ve sünnette birebir hükmünü bulamadığımız konularda (ki o durumda bile hz ömer örneğinde olduğu gibi bazan birebir uymak gerekmeyebiliyor)icma ve kıyas mevzuu gündeme geliyor.peki kıyaslayacak bir şey (hüküm,fetva)yoksa ozaman makasıduşşeria denilen bir başka kavrama göre hareket ediyoruz.vs vs hocam .
netice şu ki hocam ben şöförüm ve arabayı devirmeden kaza ettirmeden sürmek görevim.(arabanın pistonunun alaşımını , bujisinin hangi maddeden yapıldığını bilmesemde olur diyorum).teknik mevzulara servis bakıyor.bu mevzuda teknik bir mevzu ve o işin serviside bana göre hayrettin hoca.başka kardeşlerimin tercihi farklı olursa onada saygı göstermek durumundayım.yukarıdada dediğim gibi kimse verdiği hükmün birebir dinin en isabetli ve gerçek hükmü olduğunu iddia edemez.

imzam neyin yoh gardaş Big GrinBig Grin
02-03-2013 20:31:00 PM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
« Önceki | Sonraki »
Cevapla 


Forum'a Git:


Konuyu görüntüleyenler: 1 Misafir

İletişim | Dindersiforum.com | Yukarıya dön | İçeriğe Dön | Hafif Sürüm | RSS