Cevapla 
 
Değerlendir:
  • 0 Oy - 0 Yüzde
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
İslam’da, yenilmesi haram olan deniz ürünü var mı?
Yazar Mesaj
ahmed60 Çevrimdışı
Forum Üstadı
****

Mesajlar: 3,572
Üyelik Tarihi: May 2009
Rep Puanı: 366
Mesaj: #1
İslam’da, yenilmesi haram olan deniz ürünü var mı?
Hollanda’dan Emrah Gedik, Midye ve karides gibi deniz ürünlerini haram sayan düşüncenin yanlış olduğunu belirtmek üzere kaleme aldığı yazıda özetle şöyle diyor:
Bilindiği gibi âlimlerin çoğunluğuna göre deniz ürünlerinin hepsi helâldir. Zaten Kur’ân bunu belirtiyor: “Hem kendinize, hem de yolculara bir geçimlik olmak üzere deniz avı ve yiyeceği, size helâl kılındı.” (Maide: 96)
Peygamberimiz de : “Denizin suyu temizdir ve temizleyicidir, ölüsü de helâldir.” buyurmuştur. İmam-ı ŞafiÓ de: “Denizden babam çıksa yerim” demekle bütün deniz ürünlerinin helâl olduğunu anlatmaya çalışmıştır.
Bu delillere karşın, halk arasında bazı deniz ürünlerinin haram olduğu söylenir. Peki, ama haram olduğuna dair delil var mı? Tabiki yok. “Neden haramdır?” dediğimiz zaman “Ben öyle duydum” demekten başka bir şey diyemezler.
Kur’ân ve Peygamberimiz açık açık Deniz ürünlerinin helâl olduğunu söylediği halde, nasıl olur da bazı kişiler, kimi deniz ürünlerini haram kılarlar? Bakın Cenab’ı Allah Kur’ân’da insanları nasıl uyarıyor:

1) “De ki: ’Gördünüz mü, Allah’ın size rızık olarak indirdiği şeylerin bir kısmını haram ve bir kısmını helâl yaptınız.’ De ki: ’Allah mı size böyle izin verdi, yoksa siz Allah’a iftirâ mı ediyorsunuz?’” (Yunus, 59)

2) “Allah’ın kendilerine verdiği rızkı, Allah’a iftirâ ederek haram kılanlar muhakkak ki ziyana uğradılar, saptılar, yola gelici de değiller!” (Enam, 140)

3) “Ey inananlar, Allah’ın size helâl kıldığı güzel ve temiz şeyleri haram etmeyin, sınırı aşmayın. Çünkü Allah, sınırı aşanları sevmez.” (Maide, 87)

4) “De ki: ‘Allah’ın, kulları için çıkardığı süsü ve güzel rızıkları kim haram etti?“ De ki: ‘O, dünyâ hayâtında inananlarındır, kıyâmet günü de yalnız onlarındır.’ İşte biz, bilen bir topluluk için âyetleri böyle açıklıyoruz.” (Araf, 32)

5) “Üzerine Allah’ın adı anılmış olanlardan niçin yemeyesiniz? Çaresiz yemek zorunda kaldıklarınız dışında, size haram kıldığı şeyleri (Allah) size açıklamıştır. Doğrusu birçokları, bilmeden keyiflerine uyarak halkı şaşırtıyorlar...” (En’âm, 119)

Görüldüğü gibi Allah’tan başka kimsenin haram kılma yetkisi yoktur. Ve durduk yere “Şu Haramdır, Bu Haramdır” diyenler de büyük günaha girmektedirler. Hz. Ebu Bekir, peygamberimizin vefatından sonra halkı toplayıp:
“İşte Allah’ın kitabı aramızda, onun helâl’ini helâl kılın, haram’ını haram görün.” Demiştir. (Zehebi, Tezkiratul Huffaz 1/3, Buhari 1.cilt)

Peygamberimiz bir hadisinde: “Allah’ın kitabında helâl kıldığı helâl, haram kıldığı haramdır. Hakkında sustuğu ise serbesttir. Allah’ın serbest bıraktıklarını kabul edin ve bilin ki Allah, hiçbir şeyi unutmaz.” (Ebu Davud, Tirmizî, İbni Mace) demiştir.

Karides ile midye yemek haram mı?

Ve yine Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: “Kur’ân’ın helâl kıldıkları dışında bir şey helâl kılmadım. Kur’ân’ın haram kıldıkları dışındakileri de haram kılmadım.” (İbni Hisam, siret 4 sayfa 332)
En’âm, 145. ayeti şöyle der: “De ki: ‘Bana vahyolunanlar içinde, bu haram dediklerinizi yiyecek kimse için haram kılınmış bir şey bulamıyorum.’!”

Kur’ân’ın haram kıldığı yiyeceklerin dışındaki yiyecekler örf, âdet, kültür meselesidir. Maalesef bazı toplumlar sevmediklerini haram ilan etmişler; daha sonra uydurulan hadislerle bu düşüncelerini destekleyerek haramlaştırmışlardır. Bunun örnekleri çoktur.
Örneğin Hanefî mezhebine göre Midye ve karides haram’dır. Ne yazık ki birçok kişi bu izahı dinin hükmü sanmaktadır. Oysa Malikî, Şafiî mezhebine göre Midye ve karides helâl’dir. İnsan bu çelişkili açıklamayı görünce doğal olarak: “şimdi bunlar helâl’mı, haram’mı?” diye sorar. Ama “Acaba Kur’ân bu konuda ne diyor” diye hiç düşünmez.
Midye karides gibi bazı et ürünlerinin haram sayılması kültürden kaynaklanır. Bir insan veya toplum bu yiyecekleri çirkin ve pis gördüğü için haram saymıştır. Oysa böyle bir yargıya yetkileri yoktur. Çünkü Allah’tan başka kimsenin yasaklama yetkisi yoktur. Ama maalesef aslında mübah olan birçok yiyecek insanlar tarafından haram kategorisine sokulmuştur.

Taklitçiliği bırakıp Kur’ân’a dönelim. Çünkü Kur’ân körü körüne taklidi kınamaktadır: “Onlar bir kötülük yaptıkları zaman: ‘Babalarımızı bu yolda bulduk, bunu bize Allâh emretti.’ dediler. ‘Allâh kötülüğü emretmez, de, Allah’a karşı bilmediğiniz şeyler mi söylüyorsunuz?’” (A’raf: 28)
“Onlara: ‘Allâh’ın indirdiğine uyun!’ dense, ‘Hayır, biz atalarımızı üzerinde bulduğumuz(yol)a uyarız!’ derler. Peki, ama ataları bir şey düşünmeyen, doğru yolu bulamayan kimseler olsalar da mı (atalarının yoluna uyacaklar)?” (Bakara: 170)

Din hükmü sağlam kanıta dayanmalıdır. Böyle olmalıdır ki: “helâk olan, açık delîlle helâk olsun; yaşayan da açık delîlle yaşasın” (Enfal: 42)

Müslüman körü körüne mukallid değil, kanıtla ve sağduyu ile hareket eden insandır: “İşte benim yolum budur: Allah’a basîretle da‘vet ederim. Ben ve bana uyanlar... Allah’ın şanı yücedir, ben ortak koşanlardan değilim.” (Yûsuf: 108) -Emrah Gedik (Hollanda)

CEVAP: Emrah Gedik’in, epey tasarrufla yayınladığım yazısındaki temel görüşler doğrudur. Kur’ân’da haram kılınan sadece dört tür et çeşidi vardır. Leş, akıtılmış kan, domuz eti ve Allah’tan başka bir tanrı adı anılarak kesilmek suretiyle murdar olmuş hayvan. Kur’ân’a göre bunun dışında yiyen kimse için haram edilmiş bir şey yoktur. Tabii alkollü içkiler ve uyuşturucu maddeler de haram yiyeceklerdendir ki bu da Kur’ân ile sabittir.

Nebiye atf ile binlerce herze uydurdun.
Yıktın da dini mübini yeni bir din kurdun.
Doğrudan Kuran'dan alarak ilhamı.
Asrın idrakine söyletmeliyiz İslam'ı.
(Bu Mesaj 12-05-2010 17:25:53 PM değiştirilmiştir. Değiştiren : ahmed60.)
12-05-2010 17:24:41 PM
Tüm Mesajlarını Bul Alıntı Yaparak Cevapla
« Önceki | Sonraki »
Cevapla 


Forum'a Git:


Konuyu görüntüleyenler: 1 Misafir

İletişim | Dindersiforum.com | Yukarıya dön | İçeriğe Dön | Hafif Sürüm | RSS